sprezzatura

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

English | Contact
 
home
 
nieuws
 
projecten
 
kunst en bedrijf
 
uitgeverij
 
sport events
 
 
adres
 

Gerealiseerde projecten: Homo Ludens

Ontwerp van
Takatomo Kashiwabara

 

Opdrachtgever: Stichting Kenniscampus Leeuwarden, 2007
Idee en conceptontwikkeling door Sprezzatura in samenwerking met het TechnologieCentrum Noord Nederland

Het homo ludensproject beoogt kinderen en volwassenen kennis te laten maken met kunstobjecten die uitnodigen tot onderzoek en beweging. Cruciaal in de planontwikkeling is de inschakeling van kennisinstellingen (HBO - opleidingen Noord Nederland) tegen de achtergrond van de stimulering van de kenniseconomie. Sprezzatura/Cor Wetting is van mei 2007 tot en met februari 2008 aangesteld als projectleider door de Stichting Kenniscampus Leeuwarden.

 

 

Homo Ludens Project

homo ludens

Doelstelling

De primaire doelstelling van het Homo Ludens-project is om mensen, met de nadruk op kinderen, op een leuke, laagdrempelige manier kennis te laten maken met kunst en hen uit te dagen om te spelen, ontdekken en bewegen. Het project wil ze op een anders als gebruikelijke manier confronteren met de wereld om hen heen, in een omgeving waarin normale, schijnbaar vaststaande conventies niet meer gelden.
De expositie en de objecten hebben geen voorgeschreven manier van gebruik; juist door de keuzes en acties van de bezoekers komt de kunst tot leven. Door deze opzet wordt de bezoeker ongemerkt betrokken bij de kunstobjecten en raakt spelenderwijs in interactie met de mensen om zich heen. Zo wordt de onverschilligheid doorbroken en wordt de (be)leefwereld van de bezoekers vergroot.

Een tweede doelstelling van het project is ongedwongen, proefondervindelijke educatie over natuur & milieu, gezondheid en techniek. Door de opzet van de expositie – bijvoorbeeld met betrekking tot voorzieningen, begeleiding van activiteiten, etc. – wordt de bezoeker ongemerkt in contact gebracht met onderwerpen als watervervuiling en –zuivering, energieverbruik, voedingswaarde en dergelijke. Deze leerervaringen komen op die manier dan voort uit het spelen en ontdekken van de bezoeker zonder belerende communicatie, waardoor zij naar verwachting meer impact hebben.

De derde doelstelling van het project is het versterken van de interactie binnen en tussen de hogescholen onderling (docenten, studenten) en met de samenleving (overheden, bedrijven, bezoekers). Over en weer kan er veel worden geleerd uit de confrontatie tussen de aanwezige kennis vanuit de betrokken hogescholen en van de vele aspecten van de praktijksituatie in het project.

De laatste doelstelling van het project is het vergaren van nieuwe kennis over het speel- en leergedrag van (jonge) mensen. Hogescholen zullen (in samenwerking met relevante bedrijven) gedurende de expositie onderzoek doen naar de manier waarop de bezoekers omgaan met de objecten, de omgeving en elkaar. Dit zal naar verwachting nieuwe theoretische en praktische kennis opleveren, die bijvoorbeeld kan worden ingezet bij de ontwikkeling van betere speellocaties en -toestellen, nieuw beleid voor spelen en bewegen en andere methoden voor educatie.

Planrealisatie

In samenwerking met het TechnologieCentrum Noord Nederland is met steun van de Provincie Fryslân is door Sprezzatura in 2006 een werkdocument opgesteld met ontwerpen van kiunstenaars. Op basis van dit werkdocument is het groene licht gegeven vanuit de betrokken overheden om de plannen verder te ontwikkelen. Dit heeft geresulteerd in een tweede werkdocument in 2007 (62 pagina's liggend A3) waarin 25 ontwerpen van veelal buitenlandse kunstenaars waren opgenomen.De ontwerpen zijn ingezonden na het uitschrijven van een internationale prijsvraag door Sprezzatura in samenwerking met de Kinetic Art Organization (KAO).Op basis van dit werkdocument is een projectplan opgesteld waarin de volgende kunstenaars werden geselecteerd om een object te realiseren in samenwerking met de HBO instellingen in Leeuwarden.

schetsontwerpen Homo Ludens
1. Ulrich Westerfrölke, Duitsland , Sitzkuben, Beweegbare zitkubussen die fonteinen in werking stellen
2. Bettino Francini, Italië, Strepitus, “trampoline” met geluidsvloer
3. Bert Schoeren, Nederland, drie voorstellen:
Corridore/currere, Ganggebouw waarbij vloer en dak door betreding in beweging komen
Lilium Ludens, Waterbassin met bedienbare sproeiers die sculptuur in beweging zet
Lokus Ludens, Tegels voorzien van sensors en verlichting die worden gekoppeld als pleintje met divers spelvarianten (de mens als computercursor)
4. Adam Nieman, Engeland, A plinth for the Solar System, Roterende ecliptische zuil waarbij de beschouwer zichzelf in de kosmos lokaliseert
5. Raphaël August Opstaele, Belgie, Boxer, Groep van 7 met rubber beklede spiraalveren met sensors voor biptoon bij slagkracht 10 kg
6. Bernard Delville, België, Aiolos, Tempel van de wind, Monumentaal windorgel van binnen te betreden,  waarbij orgelpijpen door bezoeker wordt bespeeld via de wind
7. Waturu Hamasaka, Japan, The Ark in the Ark, stenen (mal) boot drijvend in stenen boot (antimal)
8. Ralf Gschwend (Ralfonso), Zwitserland, twee voorstellen:
Tubus, Traplopen/tredmolen roterend in buis
Ex-Strata, stalen verlicht ‘uitroepteken’ dat door kleine aansturing (wind, duwen) lang en expressief wentelt
9. Groenewoud/Buij, Nederland, Pneumatic Enemies, Opblaasbaar environment met binnenin een adventure game mbv luchtdruk (ventielen, kleppen)
10.Takatomo Kashiwabara, Engeland, z.t..10 Cocontubes met ieder 12 luchtballonnen
11. Chiel Kuijl, Nederland, z.t., Netwerk in de lucht van 6 met elkaar verbonden wip – en schommelobjecten
12. Arno Pronk, Nederland, z.t., Labyrint van ijs met verlichting met daarboven een constructie van kabels en netten als tweede verblijfplek
13. Roland de Jong (Orlando), Nederland, Rhytm Sticks, Evenwichtsbalken opgebouwd uit drie basisvormen met geringe onderlinge verschillen maar systematisch verspringend verlopen
14. Reyna Castro Olonso, Mexico, Tunnels/Shadowy, “Schuilhut” van met elkaar in verbinding staande tunnels en diverse in- en uitgangen
15. Karin ter Waarbeek, Nederland, z.t., In water staand beeld met aan land een fiets die het object in beweging brengt en water zichtbaar transporteert.
16. Rinus Roelofs, Nederland, vier voorstellen:
Koepelconstructies, Kinderen bouwen zelfdragende koepelconstructies
Dynamisch labyrinth, Een interactief doolhof
Waterbeeldscherm, springen op tegels die waterpatronen veroorzaken
Veelvlakken vouwen, Een icosaëderkunstwerk die in drie opbouwstadia wordt weergegeven en die kinderen met vouwplaten kunnen reproduderen
17. Lolkje van der Kooi/Machiel Braaksma, Nederland, Culex Pipiens, een immens uitvergrote steekmug, waar binnenin de functies van de mug kunnen worden onderzocht
18. Nynke-Rixt Jukema, Nederland, Boomtoren, Kunstmatige boom met torenhut
19. Bernward Frank, Duitsland, Waterstraat II, zelf rivieren bouwen met drijvende kinetische blokelementen.

Het ambitieuze project is uiteindelijk voor een belangrijk deel gerealiseerd in de Aqua Zoo bij Leeuwarden.

 

terug